In relatietherapie met social media

In relatietherapie met social media

Nieuwe vrienden, nieuwe ideeën, en altijd content om saaie momenten iets minder saai te maken. Maar ook eenzaamheid, verslaving, prestatiedruk en techbedrijven die ons online altijd stalken. Dus ja, onze relatie met social media... it’s complicated.

Mediawijsheid leert ons om op een beschaafde manier om te gaan met onbeschaafde systemen. Maar als we verandering willen, moet dat dan niet van twee kanten komen? We onderzochten het samen met media-antropoloog Jeroen de Vos en filmmaker Stephen Kearney.

Hoe is het gesteld met jouw relatie met social media?
Bezoek de expositie: in therapie met sociale media

Het onderzoek

Dit onderzoek is geïnspireerd door onderzoek van Dr. John Gottman, psycholoog bij de Universiteit van Washington en expert op het gebied van relatietherapie. Gottman kan – nadat hij een stel een uur heeft gesproken – met 94% zekerheid zeggen of een relatie gaat werken. Zijn geheim is dat hij kijkt naar indicators of contempt. Dit is sarcasme, agressieve humor of de eye roll. Het zijn namelijk tekenen dat men elkaar niet meer serieus neemt. En als je partner je niet meer als waardevol ziet, is het aftellen tot de scheiding.

Samen met media-antropoloog Jeroen de Vos onderzochten we de metafoor van relatietherapie met onze geliefde social media kanalen. Is het de gebruiker die zich steeds moet aanpassen of wordt het tijd dat ook de platformen in de spiegel gaan kijken? Om dat te onderzoeken gingen we de straat op en de scholen in om gebruikers aan de tand te voelen. Om er zo achter te komen hoe zij hun relatie met platformen zouden omschrijven.

We vroegen naar de frustraties, wat er zou moeten veranderen, maar zochten ook naar verhalen waarom mensen het platform blijven gebruiken. Zijn er momenten geweest dat de relatie is verbroken en is dit weer goed gekomen? En wat was daarvoor nodig?

Benieuwd naar het verhaal van Jeroen?

In gesprek met Jeroen de Vos

Op de bank met onze geliefde socials

Met de kennis opgedaan uit de interviews konden we voor Twitter, TikTok, Instagram en Facebook een karakter gaan schetsen. Samen met filmmaker Stephen Kearney maakten we vier typerende videos over het karakter van onze digitale vrienden, geschetst op basis van de verhalen van gebruikers.

Van een onverschillige Instagram tot de manipulerende rol van Facebook. Niet alleen als grappige sketches, maar als een kritisch-hilarische weerspiegeling van onze huidige relatie met social media platformen. Hoe verhouden wij ons tot deze karakters. Zijn we vrienden? Vage kennissen? Of voelen we juist een belerende toon?

Kijk de videos hier!

In relatietherapie met social media