Pottenbakrobot

© Anna van Kooij

Pottenbakrobot

Mens en machine worden in de media nogal eens afgeschilderd als elkaars concurrent. Vergeet alle robots die ons 'inhalen', 'verslaan' of 'vervangen' en kom gezellig versmelten met onze pottenbakrobot.

SETUP stelt een vraag die mens en machine met elkaar verbindt in plaats van tegen elkaar uitspeelt: hoe werken we complementair samen en zorgen we dat mens en robot samen slimmer zijn dan los van elkaar? Om dat te onderzoeken ontwikkelen we in samenwerking met kunstenaar Casper de Jong en ProtoSpace de ultieme pottenbakrobot-experience. Geen efficiënte kleimachine die jouw creativiteit uit handen neemt en je naar huis stuurt met een perfect uitgebalanceerde asbak voor je oma. Maar een ervaring waarbij je een complementaire samenwerking aan den lijve kunt ervaren.

Makers

Casper de Jong

Achtergrond

Het polariserende taalgebruik in de berichtgeving over kunstmatige intelligentie is bepalend voor de beeldvorming over onze toekomst met AI. Bijna wekelijks worden we overspoeld met opruiende nieuwsberichten over robots die ons op allerlei terreinen 'inhalen', 'verslaan' of 'vervangen'. Robots die boeken schrijven, therapieën geven, vriendschap bieden, liefdesverdriet behandelen, kinderen opvoeden, seksuele diensten verlenen, koken, journaals voorlezen, officieel staatsburger worden, muziek componeren en schilderijen maken; laten we onze biezen maar vast pakken, is het adagium.

Maar, wij mensen bezitten diverse kwaliteiten die computers niet hebben. Bewustzijn, rederend vermogen, empathie, semantische vaardigheden, plannen voor de toekomst, gezond verstand, wilskracht, wederkerigheid, verbeeldingskracht, moraliteit en het vermogen om intuïtief sociale en emotionele contexten te begrijpen zijn vaardigheden die computers missen.

Deze vaardigheden zijn belangrijk. Niet om onszelf op een troon te plaatsen, maar om complementair met AI samen te werken en samen slimmer te zijn dan los van elkaar. Om dat te bereiken moeten we niet alleen investeren in machine learning, maar ook in human learning. Bijvoorbeeld door verschillende aspecten van menselijke intelligentie beter te leren definiëren, herkennen, ontwikkelen en benutten, en door meer oog te hebben voor de manier waarop technologie onze eigen intelligentie (en het gebrek daaraan) verandert.

Artikelen