DIY Clickbait

© Martijn de Vliegher & Jan Waatze Schuurman Hess

DIY Clickbait

Als algoritmen bepalen welke (goed scorende) video's gemaakt moeten worden, wat doen wij dan?

Netflix en Youtube doen ons dagelijks aanbevelingen op basis van data-analyses en algoritmen. Maar inmiddels zijn er ook algoritmen die bepalen wat de inhoud van die video's moet zijn. Ze voorspellen trends, stellen nieuwe catchy formats samen, of schrijven zelfs complete delen van scripts. Is het algoritme de nieuwe content creator? DIY Clickbait is een installatie die clickbait-titels genereert en vervolgens mensen de opdracht geeft om daar creatieve invulling aan te geven. Het resultaat: talloze hilarische thumbnails en 8 wel vreemde video's met een even zo vreemd maakproces.

Makers

Jan Waatze Schuurman Hess
Martijn de Vliegher

Achtergrond 

Neem als voorbeeld het Australische kanaal Bounce Patrol Kids. Goed geproduceerde video’s met echte acteurs, maar waarvan de inhoud – vaak een variatie op een bekend kinderliedje – volledige algoritmisch gedreven is. Zo wordt de content geoptimaliseerd voor de doelgroep én voor het Youtube-algoritme. En niet onverdienstelijk: sommige video's halen met gemak 400 miljoen (!) weergaven. Schrijver en kunstenaar James Bridle vatte dit kanaal in zijn boek New Dark Age goed samen:

"Cues are being shouted out by a computer fed on the demands of a billion hyperactive toddlers. This is what content production looks like in the age of algorithmic discovery: even if you are a human, you end up impersonating the machine."

Kortom: dit is een fascinerende wereld. 

De proef op de som

Wij vroegen ons af hoe het voor makers is om binnen zo'n stramien van algoritmisch gegenereerde formats te werken. Zit er straks een algoritme op de regisseursstoel? Haalt dat de spontaniteit uit het maakproces? Of vraagt zo'n strikt kader juist om meer verbeeldingskracht en creatieve oplossingen – niet heel anders dan bijvoorbeeld in de Demoscene eind jaren tachtig?

Samen met makers Martijn de Vliegher en Jan Waatze Schuurman Hess produceerden we reeks nieuwe algoritmisch gegenereerde clickbait-video's. We zochten specifiek naar een 'complementaire samenwerking' tussen mens en algoritme. Dit is hoe we uiteindelijk te werk gingen:

  1. We maakten een systeem dat oneindig veel clickbait-titels kan genereren, gebaseerd op huidige trends en populaire content.
  2. We stuurden 8 van deze titels naar scriptschrijvers op Fiverr, een online marktplaats voor freelance diensten. Vanuit de hele wereld stuurden zij uitgewerkte video-scripts terug.
  3. Jan en Martijn maakten 8 korte video's waarin ze deze scripts tot in details opvolgden.

Het resultaat balanceert ergens tussen een aandoenlijke DIY-esthetiek en iets dat uit the weird part of Youtube naar de oppervlakte is gekropen. Beoordeel zelf, alle video's staan hieronder. Don't forget to like, subscribe & hit the notification bell. Want ook ons algoritme haalt een gevoel van eigenwaarde uit voortdurende bevestiging.

Artikelen

How to be a Penguin in the Streets | GAMEPLAY
DIY Maker making a vlog in Glue Gun Role-play
The most Dancing in the Universe! Running through a Wall explained
Kim Kardashian and Mickey Mouse in Michael Jackson's Neverland
Dog from Amazon that had to be BANNED from my parents backyard
How bad Cheese Slicers took over the Dark Web: Explainer
5 Weird Ways to sneak Garden Gnomes into the IKEA
3 Habits that make Roundabouts charismatic (AF)