SETUP lanceert campagne op Dutch Design Week: naast .com ook .sorry?

SETUP lanceert campagne op Dutch Design Week: naast .com ook .sorry?
9 okt – Leestijd 4 min

SETUP lanceert campagne op Dutch Design Week: naast .com ook .sorry?

SETUP verzamelt op Dutch Design Week 2020 ontwerpers, internetpioniers, mediakunstenaars en andere liefhebbers van het internet om een nieuw wereldwijd domein vorm te geven: .sorry.

Het maken van excuses zou niet het eindpunt maar het begin van een gesprek moeten zijn.

Van excuses voor datalekken tot een ‘sorry voor de retweet-knop’ en zelfs een Netflix-documentaire: excuses voor technologie zijn in het afgelopen jaar in allerlei smaken voorbij gekomen. Allemaal zeggen ze: “sorry we zijn niet voorzichtig genoeg geweest, excuses voor onze nalatigheid, het was niet onze bedoeling.” Maar het maken van excuses zou niet het eindpunt maar het begin van een gesprek moeten zijn. Het sorry-ritueel in de tech-industrie blijft anno 2020 nog altijd steken in een verantwoording voor gemaakte fouten, terwijl samen verantwoordelijkheid nemen uitblijft. Medialab SETUP verzamelt op Dutch Design Week 2020 geïnteresseerde ontwerpers, internetpioniers, mediakunstenaars en andere liefhebbers van het internet om hier verandering in te gaan brengen.

Tweede emancipatiegolf van het internet

Het internet heeft een tweede emancipatiegolf nodig om een rechtvaardige toegang tot het digitale domein te realiseren.

Het initiatief past in een bredere ontwikkeling van organisaties en pioniers die het internet willen heroveren. Zoals het feminisme het probleem van genderongelijkheid niet kon oplossen met één emancipatiegolf, heeft ook het internet een tweede emancipatiegolf nodig om een gelijkwaardige, rechtvaardige en menswaardige toegang tot het digitale domein te realiseren, stelt het medialab. Hun insteek hierbij is vergevingsgezind: “Als we een beter internet willen realiseren, is een geheven vinger naar Big Tech niet genoeg. Wij kiezen voor de benadering van een uitgestoken hand, om de voorzichtige en soms onhandige eerste stappen die er zijn verder te helpen.” aldus Jelle van der Ster, algemeen directeur van SETUP. 

Van sorry naar Dot-sorry

Hoe dit er precies uit moet gaan zien, ligt bewust niet van te voren vast.

Wat is ervoor nodig om techbedrijven deze stap te laten maken? Volgens SETUP kan de aanvraag van een nieuw topleveldomein helpen. SETUP stapt daarom dit jaar naar ICANN voor een poging om een wereldwijd topleveldomein te registreren: .sorry. Een nieuwe plek in de online wereld, waar Big Tech zijn welgemeende excuses kan maken en waar we samen met Big Tech in gesprek gaan om te kijken wat er nodig is om die excuses te aanvaarden. Hoe dat er precies uit moet gaan zien, ligt bewust niet van tevoren vast. “We willen heel graag samen met internetpioniers, ontwerpers, mediakunstenaars en andere internet liefhebbers bedenken hoe dit domein eruit moet zien. En waar beter dan op een volledig virtuele Dutch Design Week kunnen we onze verbeeldingskracht inzetten om onze online wereld vanuit andere waarden vorm te gaan geven?” aldus van der Ster.

Virtuele expositieruimte op Dutch Design Week

Het project wordt gepresenteerd met een interactieve installatie in SETUP’s virtuele expositieruimte in de tentoonstelling Privacy in the new age of intimacy op de Dutch Design Week, van 17 t/m 25 oktober. Wie wil meedenken over Dot-sorry is van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de speciale online ontwerpsessie op donderdag 22 oktober in dezelfde virtuele expositieruimte.

Bekijk alle details
Op de eventpagina