Hoe dit project over clickbait je leven zal veranderen

Hoe dit project over clickbait je leven zal veranderen
© Martijn de Vliegher & Jan Waatze Schuurman Hess
20 sep – Leestijd 10 min

Hoe dit project over clickbait je leven zal veranderen

Frank-Jan van Lunteren
Frank-Jan is redacteur en koekjesverslinder bij SETUP.

We lieten een algoritme bepalen welke clickbait video-content we maakten. Deze vreemde 8 video's zullen je verbazen. En dokters haten ons.

Netflix en Youtube doen ons dagelijks aanbevelingen op basis van data-analyses en algoritmen. Maar inmiddels zijn er ook algoritmen die bepalen wat de inhoud van die video's moet zijn. Ze voorspellen trends, stellen nieuwe catchy formats samen, of schrijven zelfs complete delen van scripts. Is het algoritme de nieuwe content creator?

Neem als voorbeeld het Australische kanaal Bounce Patrol Kids. Goed geproduceerde video’s met echte acteurs, maar waarvan de inhoud – vaak een variatie op een bekend kinderliedje – volledige algoritmisch gedreven is. Zo wordt de content geoptimaliseerd voor de doelgroep én voor het Youtube-algoritme. En niet onverdienstelijk: sommige video's halen met gemak 400 miljoen (!) weergaven. Schrijver en kunstenaar James Bridle vatte dit kanaal in zijn boek New Dark Age goed samen:

"Cues are being shouted out by a computer fed on the demands of a billion hyperactive toddlers. This is what content production looks like in the age of algorithmic discovery: even if you are a human, you end up impersonating the machine."

Kortom: dit is een fascinerende wereld. Maar wij vroegen ons af hoe het voor makers is om binnen zo'n stramien van algoritmisch gegenereerde formats te werken. Zit er straks een algoritme op de regisseursstoel? Haalt dat de spontaniteit uit het maakproces? Of vraagt zo'n strikt kader juist om meer verbeeldingskracht en creatieve oplossingen – niet heel anders dan bijvoorbeeld in de Demoscene eind jaren tachtig?

Samen met makers Martijn de Vliegher en Jan Waatze Schuurman Hess produceerden we reeks nieuwe algoritmisch gegenereerde clickbait-video's. We zochten specifiek naar een 'complementaire samenwerking' tussen mens en algoritme. Dit is hoe we uiteindelijk te werk gingen:

  1. We maakten een systeem dat oneindig veel clickbait-titels kan genereren, gebaseerd op huidige trends en populaire content.
  2. We stuurden 8 van deze titels naar scriptschrijvers op Fiverr, een online marktplaats voor freelance diensten. Vanuit de hele wereld stuurden zij uitgewerkte video-scripts terug.
  3. Jan en Martijn maakten 8 korte video's waarin ze deze scripts tot in details opvolgden.

Het resultaat balanceert ergens tussen een aandoenlijke DIY-esthetiek en iets dat uit the weird part of Youtube naar de oppervlakte is gekropen. Beoordeel zelf, alle video's staan hieronder. Don't forget to like, subscribe & hit the notification bell. Want ook ons algoritme haalt een gevoel van eigenwaarde uit voortdurende bevestiging.

How to be a Penguin in the Streets | GAMEPLAY
DIY Maker making a vlog in Glue Gun Role-play
The most Dancing in the Universe! Running through a Wall explained
Kim Kardashian and Mickey Mouse in Michael Jackson's Neverland
Dog from Amazon that had to be BANNED from my parents backyard
How bad Cheese Slicers took over the Dark Web: Explainer
5 Weird Ways to sneak Garden Gnomes into the IKEA
3 Habits that make Roundabouts charismatic (AF)

DIY Clickbait Installatie

Voor iedereen zonder content creator-ambities bouwden we ook een interactieve DIY-clickbait-installatie. Genereer een clickbait-titel, en teken in 3 minuten de bijbehorende thumbnail. Tijdens de laatste editie van Culturele Zondagen werden er zo ruim 90 clickbait-thumbnails door bezoekers gemaakt. Dit zijn de uiteindelijke top-10 werken van deze dag die door bezoekers het meest ge-upvote werden:

© Sebastiaan ter Burg
DIY Clickbait Installatie