Nieuwe Beeldtaal voor Technologie

In de journalistiek is nog een hoop te behalen als het gaat om representatieve beeldvorming. Zowel in tekst als in beeld gebruiken we graag sci-fi-clichés. Hoog tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe beeldtaal.

Technologie is geen science-fiction

Abstracte, futuristische beelden van technologie belemmeren ons begrip van de toch al aanzienlijke maatschappelijke effecten die het met zich meebrengt. Samen met onderzoekspartner Fontys Hogeschool Journalistiek gingen we daarom aan de slag om hier verandering in te brengen.

'Technologie' via pexels.com
'Hackers' via pexels.com
'Kunstmatige intelligentie' via pexels.com

Het is tijd voor de ‘demystificatie’ van de technologie

Docent innovatieve journalistiek en mediaonderzoeker Jessy de Cooker vloog terug in te tijd. Hij onderzocht hoe Nederlandse dagbladen de afgelopen vijftig jaar publiceerden over kunstmatige intelligentie. Schetsten zij een utopisch of juist dystopische voorstelling? En hoe gaan journalisten vandaag de dag om met het thema kunstmatige intelligentie?

Jessy de Cooker
Onderzoek: media schrijven realistischer over AI

Jessy beschrijft in zijn onderzoek hoe culturele referenties uit science-fiction films geregeld aangehaald worden door Nederlandse journalisten wanneer ze schrijven over technologische onderwerpen. “A Space Odyssey met HAL-9000 (een fictieve computer met kunstmatige intelligentie) bijvoorbeeld, vaak begeleid door een voorspelling, oordeel of aanname over technologie.”

Een beeldgevoelige samenleving

Niet alleen foto’s en illustraties, maar ook pictogrammen zijn belangrijk voor onze beeldvorming van technologie. Deze kleine gestyleerde afbeeldingen zien we namelijk veel terug in de interfaces van onze apparaten. Met haar expertise in het ontwerpen van pictogrammen onderzocht information designer Jolein Melis welke pictogrammen op dit moment gebruikt worden voor technologische onderwerpen. Zijn deze relevant of wordt het tijd voor een nieuwe set? En hoe pas je bestaande pictogrammen aan zonder dat er verwarring ontstaat? Waar moet je aan denken bij een nieuw ontwerp hiervoor? Lees haar onderzoek en bekijk haar voorstellen hier.

The creative challenge of existing image forming in pictograms
Jolein Melis

Dutch Media Week

Ernst-Jan Pfauth opent het debat: “Als we de media moeten geloven, dan worden wij over tientallen jaren overgenomen door kunstmatige intelligentie, omdat deze slimmer is dan wij.”

Inderdaad, technologie lijkt een magische en vooral machtige speler zo naast de mens. Maar is dat niet enkel de rol die wij geven door de manier waarop wij technologie presenteren in beeld? Jelle van der Ster sprak namens SETUP, over ons onderzoek en lopende project. Bekijk het hier.

Welkom in de Deep Blue Sublime

De Deep Blue Sublime: de blauwe mystieke wereld waar robots klaarstaan om alles van ons over te nemen en waarin we ons helemaal kunnen verliezen. Hoe is deze vertegenwoordigd op het web? Grafisch ontwerper en mediaonderzoeker Dominik Vrabič Dežman dook het internet op en onderzocht de zoekresultaten op Google Afbeeldingen, de plek waar het beeld rondom een onderwerp gevormd wordt.

Dominik Vrabič Dežman
De Deep Blue Sublime

Dominik introduceert het concept de Deep Blue Sublime:  als een manier om na te denken over onze relatie met technologie, en de kennis die we daarvan hebben op basis van de beeldvorming die online verspreid wordt.

09:34