Wijs in meer dan alleen media, ook robots en computers manipuleren

Wijs in meer dan alleen media, ook robots en computers manipuleren

Nieuws

Workshop robots ontwerpen


Max Laane donderdag 16 februari 2017
Inhoud: 

Robots in het oosten

Voor het Next Culture project ging SETUP langs het Hondsrug College in Emmen. Het Hondsrug College is een school die al veel gebruik maakt van technologie in de lessen. Zo heeft elke leerling een iPad waar hij of zij op werkt en is er meer keuzevrijheid in tijdsbesteding dan op andere scholen.

SETUP werd gevraagd om een knuffeldrones workshop te geven aan leerlingen en de workshop is daarna tot stand gekomen in samenwerking met de docenten van het college. Het doel van de workshopreeks was de leerlingen te enthousiasmeren om verder na te denken over de rol die technologie speelt en hoe zij zich verhoudt tot de maatschappij waarin we leven. Daarnaast kijken we hoe ontwerp onze perceptie op apparaten en dingen stuurt. Worden we door design een bepaalde kant op geduwd? Of zijn we de baas over onze eigen apparaten?

Nieuwe dingen hoeven niet eng te zijn

Het programma bestond uit een aantal middagen met workshopbegeleiders van SETUP en van het Hondsrug College zelf. Het begon met een inspiratiesessie. SETUP legde uit wat drones waren en liet allerlei toepassingen zien gebaseerd op de vorige workshops die SETUP gedaan heeft met drones. Het doel van de workshop was dat leerlingen producten, in dit geval robots, ontwerpen die kunnen manipuleren. De Thymio’s die voor de workshop werden gebruikt zijn zeer toegankelijke en makkelijk te besturen robotjes. Dit gemak nodigt uit tot uitproberen en experimenteren.

Waar naar gekeken werd in de workshops, was ook hoe objecten, computers en andere producten emoties over kunnen brengen. Waarom is het handig voor elektronica-producenten om hun producten antropomorfisch te ontwerpen? Neem bijvoorbeeld Siri, de slimme assistent op Apple telefoons. Waarom is deze stem mannelijk of vrouwelijk? Waarom heeft Siri überhaupt een stem? Kun je wel spreken van een 'ze' of een 'hij', als het een robot is?

Thymio

Emotionele robots

De uitdaging waar de leerlingen voor stonden, was om een robot te ontwerpen die twee gezichten had. Hoe? Dat mochten ze zelf bedenken. Met behulp van een dramales werd gekeken naar hoe de leerlingen objecten een bepaalde emotie konden meegeven.

De volgende bijeenkomst stond in het teken van ontwerpen. Elk groepje koos voor de Thymio’s om een manipulatieve robot mee te maken. Onder begeleiding van twee ontwerpers van SETUP bedachten de leerlingen diverse robots die in de klas ingezet konden worden en ook enkelen die voor andere situaties geschikt waren. Na de conceptles ontstonden verschillende ideeën zoals een spionagerobot die zich voordeed als een stofzuiger, of een drankjesrondbrengrobot die alleen je geld int en vervolgens wegschiet om het geld veilig te stellen en nooit met je drankje op komt dagen.

Het bouwen van de robots ging gestaag. De leerlingen hadden hun ontwerp gemaakt en gingen daarna aan de slag om hun ontwerp visueel uit te werken. Met allerlei knutselmateriaal kregen de robot-ideeën een vaste vorm.

De laatste uitwerking

Aan het eind van de reeks werden alle groepjes gevraagd om hun creatie kort toe te lichten in een kort toneelstuk. De vorm mochten de leerlingen zelf kiezen en zo koos de één voor een infomercial en de ander voor een demonstratie in de ‘echte’ wereld. De stukjes werden opgenomen en vervolgens gebruikt als briefing voor illustrator Job Kind, die de functies van de robots visualiseerde in posterformaat.

Aan het einde van de workshopreeks konden veel leerlingen terugkijken op een geslaagd resultaat. Hun idee dat ze weken ervoor hadden verzonnen, hebben ze getest en gepresenteerd. Alle robots hadden een goede en een minder goede kant en in de toneelstukjes kwam dit duidelijk naar voren. Hieruit mag opgemaakt worden dat de leerlingen het concept van objecten met emoties opgenomen hebben en hopelijk in het vervolg toe kunnen passen op objecten die ze ontwerpen of producten die ze kopen.

De workshop laat zien dat er ruimte is in mediawijsheidland om verder te kijken dan media-uitingen. Niet alleen reclames en nieuwsberichten kunnen ons een specifiek beeld van de werkelijkheid voorspiegelen, maar ook producten, robots en computers in ons eigen huis doen dat.

Hieronder tref je het blinkende resultaat van de leerlingen van het Hondsrug College die deelnamen aan de workshop, geillustreerd door Job Kind.