Het Algoritmisch Historisch Museum

Het Algoritmisch Historisch Museum

Magazine

Fictief museum op de Dutch Design Week 2017


Ellen Bijsterbosch woensdag 4 oktober 2017
Inhoud: 

De belofte is dat algoritmes de wereld eerlijker, mooier en productiever maken. Algoritmes zijn immers gemaakt van pure wiskunde. Die kennen toch geen vooroordelen? Met dit idee wil het Utrechtse medialab SETUP afrekenen. Het Algoritmisch Historisch Museum is een fictief museum dat de mythes rond algoritmes blootlegt in drie thema’s uit de Nederlandse geschiedenis. Vier getalenteerde HKU-alumni zijn met deze thema’s aan de slag gegaan. Het museum is te zien tijdens de Dutch Design Week 2017 van 21 tot en met 29 oktober in het Veemgebouw in Eindhoven.   

Over het museum                                                                                                                        
Door algoritmes in een historische context te zetten wil SETUP bij bezoekers een kritische blik op hedendaagse algoritmes te creëren. In de historiografische metafictie van het museum verkennen de makers drie periodes uit de Nederlandse geschiedenis waar geen algoritmes waren nu mét algoritmes. De drie historische thema's zijn slavernij en medische wetenschap in de 18e eeuw, de strijd voor algemeen kiesrecht in de 19e eeuw en verzuiling en seksuele moraal in de jaren '50 van de 20e eeuw. Hadden we met de zelfbevestigende feedback loop van algoritmes wel afgerekend met het onrecht, de ongelijkheid of de beklemmende moraal uit het verleden? Wiskundige Cathy O’ Neil zegt hierover op haar website:

If we allowed a model to be used for college admissions in 1870, we’d still have 0.7% of women going to college — Cathy O’ Neil

Over de makers
Voor de ontwikkeling van het Algoritmisch Historisch Museum werkte SETUP samen met vier pas afgestudeerde makers van de Hogeschool voor de Kunsten (HKU). Casper de Jong (1992) is uitgenodigd om samen met SETUP's Ellen Bijsterbosch het museum te cureren. Casper studeerde deze zomer af als interactive performance designer met zijn expositie Factory of the Future. Milou Backx (1987) won in september de HKU-prijs Gemeente Utrecht 2017 voor haar afstudeerwerk Artificial Dumbness. Voor het museum maakte zij De Rekenbezegelaar, een soort tinderapparaat waarmee bezoekers hun ideale katholieke huwelijkspartner uit de jaren ‘50 van de vorige eeuw kunnen vinden. Prop designer Sosha de Jong (1993) ontwierp 18e eeuwse fitbits en Sophie Pluim (1993) maakte verschillende illustraties voor de expositie.

Dutch Design Week: 21 tot en met 29 oktober 2017
Openingstijden: dagelijks van 11.00 tot 18.00 uur 
Locatie: Parkeergarage Veemgebouw, tweede verdieping, Eindhoven

Deze expositie wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Bankgiro Loterij Fonds.